2015. április 21., kedd

Szófelhő készítés

E heti feladatomhoz Horatius 1, 37-es ódáját választottam témául (Nunc est bibendum...), tehát az elkészült szófelhőket latinórán kívánom alkalmazni. Egy tantárgyon belül is rendkívül sokoldalú a felhasználhatóságuk, ebből mutatok be néhány lehetőséget, a teljesség igénye nélkül. 
A következő feladathoz a tanulók nem használhatják a szöveget, az ódával otthoni munka keretében már megismerkedtek. Fontos megjegyezni, hogy a latin nyelv oktatása nem teljes osztálylétszámmal zajlik, általában fele-fele arányban vesznek részt a tanulók az órán.

Első feladat


A kép Kleopátrát ábrázolja, így tartalmilag kapcsolódik a tárgyalt ódához. A szavak a versből kiválogatott főnevek és melléknevek, melyek párosával jelzős szerkezeteket alkotnak. Két csoportra osztom a tanulókat, mindkét csoport megkapja a szófelhőt kinyomtatott formában (esetleg elektronikus eszközről is nézhetik, ez természetesen a terem ellátottságától függ). Az egyik csoport a mellékneveket, a másik a főneveket válogatja ki (a pedagógus segíthet abban, hogy megmondja, hány szót keressenek a tanulók). Végül közösen párosítják a szavakat - a mellékneves csoport egy tagja mond egy szót, majd a főneves csoportból valaki megkeresi az elhangzott melléknévhez tartozó főnevet, ez így megy addig, míg mind a tíz melléknév meg nem találja a párját.

Második feladat


Egy kígyót látunk, mely szintén a vers tartalmi elemeit hordozza. A kígyót alkotó szavak (összesen tizennyolc szó) ezúttal kizárólag mondattani szempontból kérdésesek számunkra. A tanulók feladata a szöveg segítségével kiválogatni a szófelhő tagjait aszerint, hogy adott helyzetben állapothatározóként vagy jelzőként szerepelnek. A feladat végezhető pármunkában vagy szintén két csoportra osztva. A kész munkát közösen ellenőrizzük.

Harmadik feladat

Technikailag megfelelően ellátott teremben lehetőséget adhatunk a tanulóknak, hogy kipróbálják kreativitásukat. Szintén két csoportot alkotunk, egyikük feladata, hogy a szövegből a borral kapcsolatos szavakból, kifejezésekből alkosson szófelhőt, a másik csoport ugyanezt hajtja végre, de a vízre vonatkozóan. Így maguk is gyakorolhatják a szófelhők készítésének módját, ez a fajta munka gyakoroltatja, bővíti a szókincset. Az elkészült alkotások pedig tantermi dekorációként is szolgálhatnak.

Reflexió

A feladat elkészítését nagyon élveztem. Rendkívül hasznosnak és szórakoztatónak tartom a szófelhők megalkotását, valóban számos lehetőséget rejtenek, nem csupán dekoratív értelemben, hanem az oktatás terén is. Ezúttal a Tagxedo oldalát használtam, melyet könnyebben kezelhetőnek és gyorsabbnak tartok a Tagulnál, fontos előnye, hogy nem szükséges regisztrálni az oldalon. Egyedüli hátrányként kiemelem, hogy nem könnyű saját témát beállítani, így például nem rendelhetők egyes szavakhoz színek, ami kissé lecsökkenti a lehetőségek tárházát.
A feladat elvégzéséhez nagyfokú kreativitásra van szükség, meggyőződésem, hogy mindenki örömét leli a különböző variációk kitapasztalásában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése