E feladathoz irodalom témakörből választottam témát. Az általam előállított tananyag a Biblia ismeretéhez kötődik, azonban nem ismeretterjesztő óra keretében használnám fel, inkább gyakorlásul, összefoglalásul. Véleményem szerint a tanult információk felfrissíthetők az efféle játékos feladatokkal. Törekedtem a változatosságra, azonban ügyeltem arra is, hogy az egyes feladatok elemei helyenként összetartozzanak, így ugyanazt a szövegrészletet több szempontból is feldolgozzák a hallgatók. A feladathoz mellékelt videót szintén magam készítettem, a Windows Movie Maker programmal, majd feltöltöttem Youtube-ra. A Smart Notebook-fáljba így már csak a linket kellett beszúrnom.
Ráhangoló
A szófelhő szavai alapján
kitalálni, honnan van az idézet. Ha megválaszolták, a jobb alsó sarokban
kattintással megjelenik a helyes válasz. A feladatot a téma felvezetésére
szánom. A szófelhőt a tagul.com segítségével készítettem.
Képfelismerő
A képeken látható személyek és történetek felismerése. Az
egyes képeknél el lehet beszélgetni a hozzájuk kapcsolódó bibliai
történetekről, felidézve azokat. Ha a tanulók jól válaszolnak, a képek mögött
kattintással megjelenik a megoldás.
Szereplőválogatás
Ki mondta?
Időrend
Behúzással időrendbe tenni az
előző feladat idézeteit. A helyes sorrend ellenőrizhető. A feladat az előzőre
reflektál, de más oldalról közelíti meg az idézeteket, ez lehetővé teszi
sokoldalú feldolgozásukat. Az egyes szöveghelyeket a kerettantervben szereplő történetekből
válogattam, melyek már ismertek a tanulók számára.
Jónás könyve
A levetített videó (Babits
Mihály: Jónás könyve – részletek) és a bibliai történet különbségeinek és
hasonlóságainak feltárása csoportosan; minden csoport egy-egy szempontot figyel
meg, erre keres példákat (pl. Isten szerepe, Jónás szerepe, a hajósok szerepe,
Ninive szerepe). A bibliai szöveget megtalálják a szöveggyűjteményben, így
össze tudják hasonlítani a hallottakkal. A feladat segít abban, hogy
szemléltessük, milyen hatással volt a Biblia a későbbi irodalomra.
A videó megtekinthető ezen a linken:
A feladatok elvégzése során úgy találtam, a lehetőségek tárháza rejlik a Smart Notebook programban. A Smart program véleményem szerint könnyen kezelhető, ha tudjuk, mit hol találunk. Kellő idejű gyakorlattal azonban elsajátíthatók a fogások, így a rutinos használó jelentősen megkönnyítheti vele az óratervezést. Legnagyobb haszna többek között, hogy a papír alapú feladatok kivetíthetők a táblán is, s jelölhetünk rajtuk részleteket a tollak segítségével. Létrehozhatók hipertextek azáltal, hogy linkeket szúrhatunk be.
Beágyazott formában megismerkedtem a digitális történetmesélés készítésével is. A feladat elkészítése önmagában nem jelentett nehézséget, egyedül a képek időzítésére kellett ügyelni. Sajnos mentés és feltöltés után gondosan beállított képeim helyenként elcsúsztak, erre nem találtam magyarázatot, elképzelhető, hogy a program egy régebbi verzióját használtam, melyben előfordulhat ilyesmi.
Didaktikailag úgy gondolom, ha jó feladatot kapcsolunk e videókhoz, hasznukat vehetjük az oktatásban, önmagukban inkább szórakoztatás céljából hasznosíthatók.
E tananyaghoz óratervet is készítettem.
Az óraterv és a tananyag e linken elérhető:






Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése