2015. május 12., kedd

Digitális tananyag és történetmesélés

E feladathoz irodalom témakörből választottam témát. Az általam előállított tananyag a Biblia ismeretéhez kötődik, azonban nem ismeretterjesztő óra keretében használnám fel, inkább gyakorlásul, összefoglalásul. Véleményem szerint a tanult információk felfrissíthetők az efféle játékos feladatokkal. Törekedtem a változatosságra, azonban ügyeltem arra is, hogy az egyes feladatok elemei helyenként összetartozzanak, így ugyanazt a szövegrészletet több szempontból is feldolgozzák a hallgatók. A feladathoz mellékelt videót szintén magam készítettem, a Windows Movie Maker programmal, majd feltöltöttem Youtube-ra. A Smart Notebook-fáljba így már csak a linket kellett beszúrnom.

Alább a táblaképeket és a hozzájuk kapcsolódó feladatokat láthatjuk.

Ráhangoló

A szófelhő szavai alapján kitalálni, honnan van az idézet. Ha megválaszolták, a jobb alsó sarokban kattintással megjelenik a helyes válasz. A feladatot a téma felvezetésére szánom. A szófelhőt a tagul.com segítségével készítettem. 





Képfelismerő

A képeken látható személyek és történetek felismerése. Az egyes képeknél el lehet beszélgetni a hozzájuk kapcsolódó bibliai történetekről, felidézve azokat. Ha a tanulók jól válaszolnak, a képek mögött kattintással megjelenik a megoldás.





Szereplőválogatás

 A Bibliában előforduló személyek csoportosítása aszerint, hogy az Ó- vagy az Újszövetségben szerepelnek. Az egyes neveket a megfelelő örvénybe kell húzni, s ha jól dolgoztunk, az örvény elnyeli őket. Rossz válasz esetén nem sikerül beilleszteni. Olyan személyekre is rákérdezek, akikről történetbe ágyazottan nem volt szó az órán, de említés szintjén szerepeltek (pl. apostolok).



Ki mondta?

 Ki kell találni, kitől származnak az oldalt olvasható idézetek. Az egyes nevek elbújtatva szerepelnek a szórácsban, tollal be kell jelölni a megfejtést. A szórácsot a LearningApps.org oldalon készítettem, és bemásoltam az oldalra, hivatkozás a bal alsó sarokban. Az utolsó idézet sarkában látható hivatkozás egy internetes Biblia-oldalra irányít, ahol több fordításban olvasható a Szentírás (biblia.hu)




Időrend

Behúzással időrendbe tenni az előző feladat idézeteit. A helyes sorrend ellenőrizhető. A feladat az előzőre reflektál, de más oldalról közelíti meg az idézeteket, ez lehetővé teszi sokoldalú feldolgozásukat. Az egyes szöveghelyeket a kerettantervben szereplő történetekből válogattam, melyek már ismertek a tanulók számára.



Jónás könyve

A levetített videó (Babits Mihály: Jónás könyve – részletek) és a bibliai történet különbségeinek és hasonlóságainak feltárása csoportosan; minden csoport egy-egy szempontot figyel meg, erre keres példákat (pl. Isten szerepe, Jónás szerepe, a hajósok szerepe, Ninive szerepe). A bibliai szöveget megtalálják a szöveggyűjteményben, így össze tudják hasonlítani a hallottakkal. A feladat segít abban, hogy szemléltessük, milyen hatással volt a Biblia a későbbi irodalomra.





A videó megtekinthető ezen a linken:

A feladatok elvégzése során úgy találtam, a lehetőségek tárháza rejlik a Smart Notebook programban. A Smart program véleményem szerint könnyen kezelhető, ha tudjuk, mit hol találunk. Kellő idejű gyakorlattal azonban elsajátíthatók a fogások, így a rutinos használó jelentősen megkönnyítheti vele az óratervezést. Legnagyobb haszna többek között, hogy a papír alapú feladatok kivetíthetők a táblán is, s jelölhetünk rajtuk részleteket a tollak segítségével. Létrehozhatók hipertextek azáltal, hogy linkeket szúrhatunk be.

Beágyazott formában megismerkedtem a digitális történetmesélés készítésével is. A feladat elkészítése önmagában nem jelentett nehézséget, egyedül a képek időzítésére kellett ügyelni. Sajnos mentés és feltöltés után gondosan beállított képeim helyenként elcsúsztak, erre nem találtam magyarázatot, elképzelhető, hogy a program egy régebbi verzióját használtam, melyben előfordulhat ilyesmi. 
Didaktikailag úgy gondolom, ha jó feladatot kapcsolunk e videókhoz, hasznukat vehetjük az oktatásban, önmagukban inkább szórakoztatás céljából hasznosíthatók.

E tananyaghoz óratervet is készítettem.

Az óraterv és a tananyag e linken elérhető:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése